tisdag 13 maj 2008

Svinalängorna - Susanna Alakoski

Leena växer upp i Fridhemsområdet i 70-talets Ystad och vi får följa hennes uppväxt och hennes insikt om hur olika barndomen kan se ut för olika personer. I berättelsens början ter sig livet ljust för Leena och hennes två närmaste kompisar. Mörkret lägrar sig mer och mer ju längre ner i alkoholträsket de vuxna trampar.

Det sker en otrolig vändning så väl språkligt som innehållsmässigt i romanen när Leena går på kalas hos rikemanssonen och för första gången inser vad klasskillnadär och att vissa har det bra medan andra har det dåligt hemma. Hon inser att hon inte har det bra.

Läget känns otroligt tragiskt och jag kände mig kall under hela läsningen. 2006 års Augustvinnare fängslar verkligen, så läs Svinalängorna!

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...