onsdag 12 juni 2013

Livet efter dig - Jojo Moyes

Ibland går livet i stereo. Jag ser en film som handlar om en oväntad vänskap mellan en vårdnadstagare och en assistent (En oväntad vänskap). Jag ser en annan film om en tjej som blir sällskapsdam/assistent åt en blind kille (E.G.O.). Jag går in på biblioteket och lånar en bok eftersom författarnamnet gör att det ringer en liten klocka. Jojo Moyes är ett namn som liksom sätter sig. Man blandar inte ihop henne med någon annan, även om Mo Yan innehåller ungefär samma bokstäver.
Louisa Clark blir uppsagd från sitt jobb och blir bara några dagar senare anställd som assistent åt den ryggmärgsskadade Will Traynor. Det förvånar henne att hon får jobbet, eftersom hon inte har några kvalifikationer, än mindre några erfarenheter av omvårdnadsyrket. Anställningen sträcker sig över ett halvår och ger bra betalt, vilket är behövligt då Louisas inkomst utgör huvuddelen av familjens inkomst. Därför stannar hon också kvar hos den svåre arbetsgivaren Will. Han är oförskämd och sarkastisk, burdus och irriterad på henne, men hon biter ihop och tänker att hon ska stå ut hela anställningstiden.

Det är dock någonting märkligt med hennes anställning och hon förstår att det beror på någonting specifikt att jobbet bara gäller ett halvår. De första veckorna härdar hon ut, men sedan händer någonting. Will öppnar sig och Louisa växer mer och mer in i rollen som hans vårdare. Det som sedan händer är att en oväntad kärlekshistoria tar sin början samtidigt som slutet väver ihop de två livstrådarna på ett oväntat sätt. Mer går inte att skriva om det.

De två karaktärerna Louisa och Will är så intressanta av flera anledningar. Will var innan olyckan en aktiv och framgångsrik man, medan han efter olyckan blivit bitter av fångenskapen i den egna kroppen. Louisa är inte rullstolsburen (eller rullstolsbunden, beroende på hur man ser på saken) men har sitt eget handikapp. Hon har livserfarenheter som har gjort henne lika bunden till platsen hon bor på att det håller på att driva Will till vansinne. Hon som har ben att gå på väljer att stanna kvar av anledningar som hon inte har berättat för någon.  

Livet efter dig är en vacker berättelse om två helt olika personer som av ovanliga omständigheter blir en del av den andres liv och så välskriven och engagerande som den är kommer den att leva kvar länge som ett oväntat läsnöje hos mig.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...