tisdag 13 maj 2008

Potensgivarna - Karin Brunk Holmqvist

Tilda och Elida är ungmöer tillika systrar som bor tillsammans i ett hus som minst sagt är i behov av renovering. Drömmen för systrarna, som båda är i 80-års åldern, är att byta utedasset mot en vattenklosett. När de sett ett antal annonser om medel som höjer sexlusten samt bevittnar ett antal djur para sig med stor frenesi efter att ha ätit av grannens gödningsmedel, bestämmer sig systrarna för att starta en postorderfirma: Potensgivarna. Invecklat blir det när deras bror Rutger, som inte bara har problem med potensen utan också med att systrarna inte vill flytta från sitt hus så att han kan nyttja det som sommarstuga, visar sig vara en av kunderna.

Karin Brunk Holmqvist är bara så skön i den här lilla betraktelsen av systerskap och småbyaboende. Hon har en sådan tilltalande förmåga att beskriva det lilla med detaljer och med en långsamhet som passar karaktärerna till fullo. Jag blir lite nyfiken på hur hon är som person - om hon är lika sävlig som böckerna är och att det därför kommer så naturligt. Det är verkligen som om hon har satt just systrarnas hus under förstoringsglas och koncentrerar sig på att beskriva en sådan väsentlig sak som längtan efter en vattenklosett…

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...