tisdag 13 maj 2008

Alkemisten - Paulo Coelho

Läsaren får följa den unge fåraherden Santiago som efter att ha drömt en dröm om en stor skatt och träffat en gammal man som uppmanar honom att följa sitt livsöde, ger sig av mot Egyptens pyramider. Resan startar i Spanien och utgångspunkten är att allting är ett, allting hör ihop.

Santiago är lyhörd och lär sig lyssna på och tyda tecken. Fastän det ibland ser mörkt ut för honom går det honom väl i slutänden. Det är lite som en modern saga: ganska ytligt beskrivna karaktärer och själva uppdraget är detaljerat. Andra sagodrag är Santiagos osjälviskhet och brist på girighet - detta gör honom till en sann hjälte och i det här fallet, en sann alkemist. Han får undervisning av många visa män - men de verkar vara en och samma person, fast i olika uppenbarelser. Allting är ett.

Boken är full av visdomar och goda råd, men de levereras i ett oerhört tempo och jag har hela tiden känslan av att jag missat något eller borde uppfatta någonting tydligare. Ändå är det läsvärt och kanske inte så dumt att diskutera med andra.


Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...