måndag 1 juni 2015

Blod på snö - Jo Nesbø

Om man vill tänka sig att varje människa har en superkraft så skulle jag säga att Nesbøs är att få människor att läsa. Det bästa med det scenariot är att det är fullt möjligt. Det är genomförbart. Nu pratar jag inte bara om att jag som läsare påbörjar en av hans böcker och sedan är lite världsfrånvänd och asocial till dess boken är utläst, utan mannen arbetar faktiskt med att utrota analfabetismen. "Intäkterna från Blod på snö och Midnattssol går oavkortat till Harry Hole-stiftelsen som har till syfte att bekämpa analfabetismen i världen" skriver Piratförlaget i sitt utskick och jag ryser.

I den nya romanen Blod på snö får vi möta en annorlunda man som samtidigt skulle kunna vara vem som helst. Olav är ordblind och har inget läshuvud, men kommer ihåg mycket av det han har läst. Ibland har han svårt att förstå orden, men kommer inte på detta förrän senare och då har han redan hunnit få ihop en egen berättelse - som han oftast tycker är bättre än originalet. Just detta gör att jag som läsare får två berättelser, eller egentligen många fler, till priset av en.

Olav, som delar namn med en kung, är egentligen ingen. Han lever i samhällets utkant och har boken "Samhällets olycksbarn" på rumsbordet. Samtidigt är han någon, för han är den man ringer om någon behöver expedieras. Han är en mördare man kan hyra om någon behöver försvinna, och han har inga moraliska bryderier angående att ta på sig de jobben. Det är så många andra jobb han säger sig vara för korkad för att kunna utföra och beskrivningarna av dessa: rånare, hallick, langare - målar upp en dråplig, men samtidigt mörk bild av en annorlunda mördare.

Allt ställs på sin spets när han får ett nytt uppdrag: att mörda sin chefs fru. Han håller henne under uppsikt under några dagar för att lära sig hennes rutiner och för att kunna se till att mordet inte ska kunna spåras tillbaka till hans chef, men då händer det som komplicerar allt, att han blir förälskad i henne.

Jo Nesbø är börsmäklare, musiker och författare, men hans superkraft är alltså att få människor att läsa och det i dubbel bemärkelse. Superkraft.

Bok och bild från förlaget.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...