tisdag 8 april 2014

Gregor från Ovanjord - Suzanne Collins

Gregor går ner till tvättstugan tillsammans med lillasyster Boots medan mamma är på jobbet. Familjen är sig inte riktigt lik sedan fadern försvann under mystiska omständigheter två år tidigare. Medan andra barn åker iväg på sommarläger får Gregor istället sitta barnvakt och sköta hushållet.

Nere i tvättstugan kastar Boots sin boll och när hon närmar sig gallret bakom torktumlaren faller hon plötsligt framåt och neråt. Gregor kastar sig efter henne och hamnar på så sätt nere i Underjord. Själv kallas han Ovanjordare av de varelser han träffar nere i underjorden. Där finns kackerlackor, råttor, fladdermöss och människoliknande varelser som ger honom intrycket att han kanske inte kan återvända hem. Gregor är villig att gå hur långt som helst för att han och Boots ska kunna återvända, han till och med flyr, och det är bland annat tanken på hur hans mamma skulle reagera om Gregor och Boots skulle försvinna på samma sätt som deras pappa som får honom att inte ge upp.

När Gregor får höra en profetia och samtidigt hittar en sak som har tillhört hans pappa förändras allt.

Vi kör högläsning på den här just nu och slutet är snyyyggt! (Jag vet, för jag har tjuvkollat.) Lätt läsvärd och spännande från första till sista kapitlet. Det gör inte saken sämre att den är skriven av Suzanne Collins, alltså författarinnan som även skrivit Hungerspelen.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...