lördag 19 april 2014

Innan floden tar oss - Helena Thorfinn

Jag är garanterat sist på bollen här, men nu är "Innan floden tar oss" äntligen utläst. Bilklubben har kollektivt dragit efter andan när jag gång efter annan har erkänt att jag inte har läst den. Nu är det gjort och ja, den är bra, viktig och mycket välskriven. Helena Thorfinn beskriver den svenska familjen bestående av Sofia och Janne samt barnen Noella och Theo, och den förestående flytten till Bangladesh, där Sofia har fått jobbet som biståndschef. 

Samtidigt får man också följa systrarna Mina och Nazrin som flytt från sin hemby när deras äldre syster blir dödad av sin man. Mina har sinne för affärer och tillsammans med systern tänker hon tjäna pengar för att betala den dowry, hemgift, som behövs för att få ett bra äktenskap och ett bra liv. 

Samtidigt beskrivs också västerlänningarnas syn på Bangladesh, de inföddas syn på väst, religionens befrielse och fängslande, arbetsvillkoren för sömmerskorna i fabrikerna... KappAhl, H&M, Zara och Lindex. Made in Bangladesh. Man, jag, vill egentligen inte veta, för sist blir det lättare då. Samtidigt kan man, jag, inte värja mig. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte heller läst den. Men jag har den stående i bokhyllan. ;-)

M sa...

Den verkar vara en sådan som ska "stå till sig" lite innan den läses, men det är helt klart värt det. Hoppas att du också gillar den!

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...