lördag 21 januari 2017

Tre önskningar - Liane Moriarty

Semesterläsning när den är som bäst, även om det här inte är det bästa Moriarty har skrivit. Som jag förstår det är det här hennes första roman, men inte den första som ges ut i Sverige. Det är inte ovanligt att utgivningen dröjer på det här sättet, utan det bästa ges ut till dess försäljningen är en succé och sedan ges det som är mindre bra ut när det räcker med att sälja utifrån namnet. Nåja. det fungerar.

Jag har läst både Öppnas i händelse av min död och Stora små lögner, båda två romaner som fick mig att glömma att jag inte var läskunnig. Tre önskningar är snäppet svagare, men klart läsvärd, underhållande och med en skön svärta. Det sticks både gafflar i magar på gravida kvinnor och önskas liv ur personer som sedan blir överkörda.

Här står tre kvinnor i fokus, trillingar och samtidigt är bara två lika varandra medan den tredje kom ur ett eget ägg och med egna drag. En är gravid, en har försökt bli gravid och en har haft ihop det med en systers otrogne man. En specifik händelse speglas ur en restaurangs middagsgästers perspektiv samtidigt som systrarnas individuella berättelser sätter in läsaren i ett sammanhang så att det mystiska ska uppdagas: vad har hänt, varför och hur ska det bli sedan? Jag gillart och tycker att det är både välskrivet och underhållande.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...