lördag 18 januari 2014

Scarlet - Marissa Meyer

Del två av Månkrönikan heter Scarlet och handlar alltså om flickan med samma namn, eller Rödluvan som vi känner henne från sagorna. Scarlets farmor har varit aktiv som pilot under olika strider och har blivit en beryktad sådan. När hon försvinner avskriver polisen det som en eventuell olycka eller som ett potentiellt självmord. Scarlet är övertygad om att de har fel och bestämmer sig för att göra efterforskningar på egen hand. Någonting märkligt pågår dock omkring henne och när hon är hotad får hon hjälp från oväntat håll. En fighter som livnär sig på att åka omkring och slåss för pengar blir hennes privata stöd och skydd, men Scarlet kan inte bestämma sig för om hon kan lita på honom eller ej. Hon har all anledning att tvivla, eftersom hans namn är Wolf. Så har vi alltså en Rödluva, en farmor och en varg och sagan kan fortsätta.

Samtidigt rymmer Cinder från sin fängelsecell i Nya Beijing. Hon får också hjälp från oväntat håll i den självupptagne kvinnotjusaren Thorne. Cinder måste undvika att måndrottningen får tag på henne samtidigt som hon måste söka upp den doktor som gjorde henne till cyborg. Spåren leder till en liten stuga på den franska landsbygden och samma stridspilot som är Scarlets farmor.

Det är sagolikt trevligt och jag önskar att jag var mer barn än vuxen. Då hade det här varit helt sjukt bra.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...