fredag 20 januari 2012

Konsten att tala med en änkling, av Jonathan Tropper

Medömkan är som fisar. Man kan stå ut med sin egen men man klarar inte av någon annans.

Det har gått ett år sedan Dougs fru dog i en olycka när läsaren får kliva in i hans liv. Han är bitter, deprimerad, dricker för mycket och ältar. Låter det nedslående? Det är det inte alls. Mitt i allt finns det en styvson som är hemligt förälskad i Dougs syster - en syster som snart ska gifta sig. Det finns en tvillingsyster som får honom att gå med på att svara ja på alla förslag hon ger. Det finns en pappa som har haft en stroke och som därför är mer känslosam än vad han någonsin varit tidigare. Det finns en mamma som fortfarande spelar sitt livs roller, trots att hennes skådespelarkarriär har varit över sedan länge.

Vissa partier får mig att gråta av skratt och andra partier får mig bara att gråta. Vi ska läsa en annan bok av Jonathan Tropper i bokklubben när vi träffas hemma hos mig nästa gång och jag ser verkligen fram emot det!

Boken finns att köpa här.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...