torsdag 9 februari 2012

Fatta eld - Suzanne Collins

Katniss och Peeta överlevde Hungerspelen genom att ingå en pakt med varandra och för första gången sedan spelens början tillåter spelledningen att två vinnare koras. Snart blir de varse om att deras tilltag tolkas som ett direkt trots mot regimen och att straffet kommer att bli hårt. Katniss är mest oroad över vad detta kommer att innebära för familjen och de som står henne närmast, men hon kan aldrig gissa hur ondskefull regimens hämndaktion verkligen är.

Fatta eld är den andra delen i Hungerspelen och är en liten transportsträcka innan all action brakar loss på allvar. Det är spännande och fartfyllt när Katniss greppar sin pilbåge för att gå sin egen väg, så gott hon nu kan med alla regler och begränsningar hennes liv innebär. Det är en spännande berättelse - men är fattigt gestaltad. Jag vill ha ordentliga adjektiv, uppradade lika tätt som pilarna från pilbågen beskrivs vina, i stället för att få veta att hjärtat helt enkelt bara slår hårt i bröstkorgen. Katniss står inför helvetets alla kval här och det borde märkas på henne. Nu rullar hon på sin höjd ihop sig till en liten boll och slutar äta när känslorna blir henne för övermäktiga. Och milde tid! Det ska samtidigt framstå som omöjligt för henne att kunna välja mellan Peeta och barndomsvännen Gale (som för övrigt också har förklarat henne sin kärlek).

Jag är ingen van läsare av science fiction, men tog mig an de här böckerna för att många av mina läsovana elever gärna lånar hem dem. All läsning är bra läsning och det här är dessutom onekligen spännande.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...