"Vi reser till Sicilien en vecka. Egentligen har vi inte råd. Men något måste hända." De inledande meningarna i Helena von Zweigbergks roman Ur vulkanens mun anger direkt den rådande stämningen i Annas och Mats äktenskap och fortsättningen blir skoningslös. Det är en plågsam beskrivning av hur två personer sakta fräter bort all kärlek och ömhet i en familj, till dess bara bitterhet och självömkan återstår.
Mats är sur och sarkastisk och styr familjen diktatoriskt men samtidigt mycket subtilt. Han är medveten om sin makt och vad hans vassa ord gör med den mesiga Anna. Men det är inte bara hon som far illa, utan de båda barnen tassar på tå, tittar ängsligt från den ena föräldern till den andre för att försöka avläsa vad som är på riktigt och vad som sägs utan att de förstår.
Anna är undflyende och försöker vara diplomatisk. I sitt inre spelar hon dock upp långa monologer som handlar om hur hon skulle vilja agera och vad hon skulle vilja säga. Hon är rädd för Mats utan att hon kan sätta fingret på vad det är:
" Jag upplever mig svag och förtryckt och kan inte ens säga vad förtrycket består av. Jag är bara så rädd. Det är det enda jag kan tänka. Jag är rädd för min man. Jag vet inte varför. Han har aldrig slagit mig. Han har aldrig hotat att lämna mig. Han skulle aldrig göra illa sina barn." (s. 98)
De gör dock båda två sina barn illa med sin infekterade relation och hela berättelsen är en uppgörelse som blir våldsam utan att vara direkt fysisk. Det är uppenbart att deras äktenskap är en vulkan som kan få ett utbrott när som helst och den pressade situationen orsakar bland annat att Mats tar stryptag på Anna och kallar henne surfitta. Anna konstaterar chockad att det inte är Mats. Att det här inte händer på riktigt. Anna är bra på att släta över och förtränga att vissa saker inte hänt och det är med bultande hjärta jag läser vidare. Ska hon verkligen inte komma till den vändpunkt hon så ofta talar om att hon väntar på? Hon försöker vara vänlig, men då är Mats inte mottaglig:
-Tack för att du fixade en fläkt/.../
- Tackar, tackar. Lite beröm. Mats stirrar mot hissdörrarna och säger inget mer.
-Men jag menar det verkligen, säger jag. Jag har inte ens tänkt på att man skulle kunna fråga efter en fläkt. Jag trodde det bara var att tiga och lida.
- Jo, det är väl lite av din specialitet. Tiga och lida och vänta på att andra ska lösa saker. (s. 147)
Och så här håller de på. När den ene försöker förstör den andre. Anna konstaterar att hon inte är slösaktig, men blir det tillsammans med honom. Hon vet också att han inte är snål, men att han blir det tillsammans med henne, och det blir ytterligare ett sätt för dem att hävda sig mot varandra. Anna är mitt uppe i ett bokprojekt som, ironiskt nog, handlar om njutning och det blir en skarp kontrast till hur hennes eget liv verkligen ser ut. Hon plågas av dålig självkänsla och har tänkt att barnafödandet skulle medföra att hon aldrig skulle känna sig ensam eller utesluten någonsin mer. Ändå blir effekten den motsatta, eftersom barnen avskärmar sig när föräldrarna så uppenbart gör varandra illa.
Anna ältar sina tidigare försök att samtala för att kunna förändra, men det är egentligen ingenting stort eller uppenbart som är fel. När Anna försöker ta upp sådant hon inte står ut med hör hon själv hur mesigt det låter.
"Och jag försöker vara mer konkret. Precisera. Att jag inte står ut med sättet han säger det eller det på eller att jag blir ledsen över att vi aldrig... Luften brukar gå ur mig för mina konkreta exempel på vad jag inte står ut med är så fåniga ett och ett." (s. 35) Hon ifrågasätter ständigt sig själv och frågar sig hur småaktig hon egentligen är? Ändå står det henne upp i halsen och hon kan inte låta bli att ge uttryck för allt hon tycker känns fel.
Mats sluter sig och använder sitt starkaste vapen, tystnaden, medan Anna starkt lever ut sina fantasier om en annan man. Drabbningen i slutet blir hård och det är med hjärtat i halsgropen sidorna rasslar iväg och jag hoppas på ett slut. Inte ett lyckligt slut, utan bara ett slut där jag önskar att Anna går sin väg. Jag tror inte att det finns något hopp för ett äktenskap eller en relation när så mycket vittrats sönder, utan jag hoppas istället att föräldrarna går skilda vägar så att de får lära känna sina barn och att de kan vara de personer de behöver få vara. Kanske är en separation den lyckligaste utvägen?
Usch. Jag har en klump i magen och känner mig tagen av Zweigbergks otroligt detaljrika och övertydliga språk. Men bra var den, den här romanen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Här händer inte mycket vill jag lova...
Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...
-
Bruno är nio år när hela hans värld vänds upp och ner. Hans pappa får en fin uniform, faktiskt mycket finare än många av de andra soldater...
-
To Kill a Mockingbird , Dödssynden i svensk översättning, var för mig inte på något sätt obekant, men däremot oläst. Jag har hört mycket o...
-
“Vad mullan än säger så finns det bara en synd, bara en. Och det är stöld. Alla andra synder är en variation av stöld. Förstår du?” “Nej, B...
2 kommentarer:
Bra skrivet! Jag tycker att du har lyckats fånga essensen i deras förhållande och vad boken i stort handlade om. (...och nu lyckades jag låta som en riktigt lärare, också...)
Boken var läskig i sin träffsäkerhet och jag hoppas att man aldrig, aldrig hamnar på det där viset.
Det är min skräck också. Det värsta är kanske att man just känner igen sig. Det är inte så här tillspetsat, men ibland känner man igen en kommentar eller vet med sig att ett av barnen uppfattade en vass kommentar.
Skicka en kommentar