fredag 19 december 2014

You're not you

Jag gillar Hilary Swank och hon blev den avgörande faktorn för att jag skulle se den här filmen. You're not you handlar om Kate som inledningsvis lever ut sin dröm: hon har ett kreativt arbete, är vacker, har en kärleksfull och generös make och många goda vänner. När hon spelar piano vid en middagsbjudning blir det plötsligt fel och när hon tittar ner på handen syns tydliga nervryckningar som stör motoriken.

Ett och ett halvt år senare intervjuar Kate och maken Evan potentiella vårdare och Kate själv tar emot de arbetssökande med en rollator framför sig. En av de som söker jobbet är den unga Bec, en student med struliga förhållanden som trasslar till hennes liv och med drömmar om att slå igenom som sångerska. Många andra har bättre meriter och mer erfarenhet, men Kate fastnar för Bec. Kate vill ha någon hos sig som inte behandlar henne som en patient.

Bec är till en början tafatt och direkt klumpig, men en vacker vänskap växer fram mellan kvinnorna samtidigt som Kate blir allt sämre. Man får genom Becs sökningar på nätet reda på att Kate är drabbad av ALS och sjukdomen är skoningslös.

Det här är en vacker film och Hilary Swank är suverän som vanligt. Preparera dig med näsdukar (och gärna nässprej efteråt), titta och gråt.


Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...