onsdag 23 juli 2014

Nora Roberts - Ögonblick att minnas och Den lyckligaste dagen


 Del tre och avslutande del fyra av serien om kvinnorna som tillsammans driver bröllopsagenturen I nöd och lust. I den tredje delen, Ögonblick att minnas, är det Laurel, konditorn, som får ihop det med bästa väninnans bror. Enkelt uttryckt kan man väl säga att Roberts vid det här laget har ett recept som fungerar för att få till det för alla inblandade. Lite snyggt är det att hon i en bok presenterar någonting som tillåts utvecklas i kommande böcker. I övrigt är det som om den ena boken är skriven enligt en schablon som i tryck efter tryck är upplagd på precis samma sätt som den förra. Det är samtidigt det som läsaren av en sådan här bok vill ha: en självständig kvinna, duktig på sitt yrke och som med stolthet utför det, en man som är känslig och imponerad, ett gräl efter 2/3 som får en hjärtknipande upplösning i sista tredjedelen.

Vill man, vilket jag gör, läser man en sådan här bok på under tre timmar, eftersom det finns mycket att hoppa över. I den sista delen, Den lyckligaste dagen, är det den sista "spinstern", Parker som ska gängas och vem passar bättre än den valkige och rättframme bilmekanikern Malcolm.

Rappt och ganska underhållande, mer än väl passande en sommar som visar sig från sin absolut varmaste sida.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...