onsdag 27 augusti 2014

Allt som är - Janne Teller

För mig är Janne Teller framför allt författarinnan som skrev Om det var krig i Norden. När jag åter gör mig bekantskap med henne är det i novellsamlingen Allt som är.

I åtta noveller presenteras olika människoöden i ett modernt samhälle: identitet, frustration, gränssökande, gränsdragande... Den unge mannen som sitter i polisförhör efter att ha misshandlat en annan - frågan varför är oklar - tycker att motivet är självklart, men omvärlden kan inte förstå. Finns det ens något att förstå? Novellen heter Varför.

I Gult ljus förföljer mig en känsla av underliggande obehag. Sonen som upptäcker att pappan gör något fruktansvärt får till följd att han måste rädda sig själv och sina syskon - men till vad? Sådant som inte har hänt ännu ligger som ett hot och i strävan efter en bättre framtid gör pojken vad han tror att han måste.

Upplevelsen i novellen Den turkiska mattan är så jobbig! Flickan ser sin pappa förhandla om priset på en turkisk matta under en semester. Hon förstår inte deras sätt att tala till varandra, pappan och försäljaren, men båda tycks veta hur de ska agera. Försäljaren bjuder på te och pappan tar i hand för att avsluta förhandlingarna. Sedan säger pappan att han bara skojar och försäljarens ansikte rasar. Skammen hos den lilla flickan bränner så mycket att den färgar av sig på läsaren.

Janne Teller berättar på så många olika sätt: rasande, maniskt, skamset, räddhågset... De här berättelserna snurrar omkring i huvudet flera varv efter avslutad läsning.

Bok och bild från förlaget.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...