måndag 25 augusti 2014

Cress - Marissa Meyer

Efter Cinder (Askungen) och Scarlet (Rödluvan) är det nu dags för Cress (Rapunzel) att få sin saga omdanad till att utspela sig i ett framtidssamhälle med cyborger, flygande skepp och stora samvälden.

Cress har trotsat drottningen och som straff är hon satt som fånge i en satellit som snurrar i omloppsbana runt jorden. Tack vare att hon är en av världens bästa hackare klarar hon av att ta kontakt med ett speciellt skepp, på vilket Cinder, Wolf, Scarlet och Thorne befinner sig. Hon behöver räddas från sitt stålfängelse, men i övrigt klarar hon sig alldeles utmärkt på egen hand. Hon är inte lika stark som sina föregångare Cinder och Scarlett och dessutom har hon utvecklat en senpubertal förtjusning i Thorne, om vilken hon är beredd att tro enbart gott om.

Det drar ihop sig till världskrig och efter det att den här samlingen människor har kommit ifrån varandra och hittat varandra, även om någon blivit tagen till fånga och placerad på månen, utlovas nu en rafflande fortsättning. Här finns en länk till hemsidan som räknar ner antalet dagar, timmar, minuter och sekunder till dess nästa bok, Fairest, kommer ut.

Jag har läst den här boken på engelska och det går hur bra som helst, trots att jag alltid tror att det ska vara snudd på omöjligt. Jag är barnsligt förtjust i den här typen av böcker, just för att jag alltid har gillat sagor. Underbart tidsfördriv.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...