tisdag 11 maj 2010

Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? - Bjørn Sortland

Jag tycker om långa titlar på böcker. Nu vill jag sjunga dig milda sånger, Jag älskar dig mer än jag saknar dig och jag saknar dig så himla mycket, Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter... Listan kan göras, kanske inte oändlig, men som boktitlarna, lång.

Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? är titeln på Bjørn Sortlands korta roman om Markus som faller handlöst för Ingrid. Markus älskar henne från första stund, intensivt och överväldigande. Han är i startgropen av sitt vuxenliv medan Ingrid är i slutskedet av sitt liv: inte bara vuxenlivet, utan livet över huvud taget. Hon är sjuk och Markus blir hennes följeslagare in i döden.

Jag bläddrar mig igenom den här boken på en timme och älskar språket och de korta kapitlen. Allt går så snabbt och berättelsen upphör lika snabbt som tiden rinner iväg för de unga älskande. Sorgen drabbar Markus och läsaren på de sista sidorna och dröjer sig kvar. Det här är en lågmäld men finstämd berättelse om en sällsynt kärlek.

Boken är utgiven av Pocketförlaget.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...