torsdag 6 maj 2010

Det är så logiskt alla fattar utom du - Lisa Bjärbo

Jag klämde den här boken på en kväll. Efteråt kändes det som om jag hade haft två av mina elever med mig i vardagsrummet under några timmar. Ester och Johan skulle kunna vara vem som helst, eller lite grann alla elever jag har, och det är en av de mest fantastiska delarna med den här ungdomsromanen.

Möt Johan; en helt vanlig, ocool kille med alldeles vanliga kläder och vanliga kärleksbesvär. Han är kär i Ester som han varit bästa kompis med sedan dagistiden. Möt Ester: en helt vanlig gymnasieelev med en väl fungerande familj, vanliga kompisar och som blir kär i fel kille. Hon har ingen aning om att Johan är kär i henne.

Ester är så rolig och söt att jag genast förstår varför Johan är så förälskad i henne. Hon går utklädd till glittrig fé på en maskeradfest, men hon strör glitter om sig i hela boken. Hon är så tonårig och bra kompis på en och samma gång. Man himlar med ögonen åt henne samtidigt som man ler kärleksfullt. Det bästa med henne är att hon inte en enda gång står framför spegeln och säger hur fet eller ful hon är.

Jag blir lite kär i Johan också och hjärtat värker när han utsätts för den plågsamma tortyren att lyssna till Esters kärleksbekymmer. Johan kan till slut inte hålla tyst om sina känslor. Han berättar för Ester hur han känner - men gör det för säkerhets skull när han tror att hon sover. Det är bara det att hon hör honom...

Det känns som igår man hade den där ångesten över en kompisrelation som inte längre var en kompisrelation, samtidigt som man hade ett pirr i magen över någonting man hellre ville lägga all sin vakna tanketid på. Detta har Lisa Bjärbo fångat på pricken i den här boken. Språket är sprudlande och det flyger gnistor när Ester är upprörd och svär. Jag skrattar högt när Johan är utklädd till Darth Vader och erbjuder sig att hugga armen av en dum kille, chop-chop liksom. Det är också hysteriskt roligt när många saker är så logiska och när alla fattar utom Ester.

Jag har redan rekommenderat mina kollegor att den här boken ska läggas till på inköpslistan, för berättandet av det här komplicerade kompisförhållandet - som alltså är alldeles underbart vanligt - är något som kommer att tilltala många av våra unga läsare.
Bild lånad från Lisa Bjärbos blogg, http://onekligen.blogspot.com/
Tack snälla Rabén & Sjögren för hemskicket.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...