torsdag 10 oktober 2013

Stad av skuggor - Cassandra Clare


Clary befinner sig ute på en nattklubb när hon får se en kille som förföljs av ett gäng som ser ut att vilja göra honom illa. Snart blir hon varse att det bara är hon som ser de här personerna - och de är lika överraskade som hon är. Efter den kvällen blir ingenting sig likt, för när Clary attackeras i sitt eget hem blir hon allvarligt skadad, hennes mamma blir bortförd och Clary blir omhändertagen av människor hon inte vet någonting om. Dagarna som följer vänder upp och ner på Clarys hela världsbild och hon blir snart introducerad till en tillvaro som består av skuggjägare, onda och goda väsen samt en bägare med fantastiska - eller fruktansvärda - egenskaper. Vid sin sida har hon den trogne barndomsvännen Simon och på den andra sidan den mystiske och allt annat än trevlige Jayce. 

Det är så lätt att läsa in sin omvärldshistoria här, för det finns gott om gemensamma nämnare om man tänker tillbaka till Andra Världskriget: rasismen, ideologier som krockar, behovet av syndabockar och enväldets nödvändighet för allsmäktighet. Boken gör också några kärleksfulla blinkningar till så väl Alice i underlandet som till Kafkas Förvandlingen och vad ska jag säga? Jag är lättroad. 

Det är spännande och ger löften om en god fortsättning. Filmen är just nu bioaktuell och med den här snygga filmaffischen är det klart att läsare som redan fastnat för de unga och vackra huvudpersonerna vill gå och se rullen också. Jag vet inte om jag nödvändigtvis måste se filmen, men jag blev skönt underhållen av boken i alla fall. 

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...