lördag 11 maj 2013

Stockholm - Vimmelboken, Judith Drews

Första intrycket när jag öppnade bokpaketet och såg den här boken: Åh så fin! Som en tavla!

Den påminde mig (först) om: Richard Scarrys böcker där man kan följa ett händelseflöde utan att egentligen läsa texten.

Sedan insåg jag: att den här är mycket, mycket vackrare, så intelligent illustrerad och går att bläddra bak- och framlänges, sidledes och alla -ledes.

Det som är bäst med den: är att det är Stockholm! Det är Mariatorget, Skansen och Gröna Lund och en massa andra klassiska stadsskepnader där du kan peka med fingret och resonera om vad folk har för sig. Drottningen, vad gör hon? Och den där bruden - var är hennes brudgum? Den där nakne mannen med fiol, är det Näcken eller är han bara näck? Vem har hängt ett jojo på Gustav den tredje?

Jag vågar bara hoppas, men tror inte att det egentligen är meningen, att en av figurerna är Mark Levengood. I mitt huvud, i min berättelse är det han - och han roar mig.

Köp den som fin gåbortpresent eller som doppresent. Eller så köper du den och ställer upp den som en vacker tavla. Så fin är den.

Bok och bild från förlaget.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...