torsdag 20 januari 2011

Nine dragons - Michael Connelly

Jag tycker att han är jämn, den där Connelly. Jag vet inte hur många böcker han har skrivit om Harry Bosch, men jag tycker att de är bra.

I Nine dragons får man följa hur Harry kliver in genom dörrarna till en butik i Los Angeles utkant för att utreda mordet på butiksägaren. Han har varit i butiken förut, under upploppen i Los Angeles, och han har träffat butiksägaren som nu ligger skjuten bakom disken.

Spåren leder till de kinesiska triadmedlemmar som idkar utpressning i utbyte mot beskydd, vilket Bosch upptäcker tillsammans med en ny medarbetare. När de tar in en misstänkt för förhör får han ett obehagligt samtal där han hotas till livet och i nästa stund plingar det till på hans telefon. Meddelandet han har fått där förändrar hela hans tillvaro och han måste ge sig ut på en katt-och-råtta-lek där tiden är hans värsta fiende.

Han är sig lik, Harry, men lite roligt är det att både Mickey Haller och Matthew McConaughey figurerar i berättelsen och jag läste av en händelse att skådespelaren är aktuell i rollen som just Mickey Haller. Trailern till filmen kan du se här.

Boken är inte översatt ännu.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...