måndag 21 september 2015

Lugn mage med gott bröd - Sofia Antonsson

När jag vågar tänka tanken att göra... äga... orsaka... rå för... rå om... en surdeg tänker jag i nästa sekund att jag säkert måste söka plats åt den på något surdegsdagis eller hotell, för inte kan väl jag? Inte kan väl jag hantera en surdeg? Jag kan vara en själv ibland, för jag jäser så in i norden när förutsättningarna är de rätta, men att ha hand om - och vårda - en extern deg, det verkar svårt. Eller? Inte enligt Lugn mage med gott bröd.

Receptboken är lika fin invändigt som den är utvändigt. När jag hör ordet "glutenfritt" ser jag någon oformlig och osmaklig tingest framför mig som man förväntas äta i brist på andra alternativ - men den här boken tar ur mig alla sådana föreställningar.

Vackra bilder på alla möjliga typer av bröd gör att jag vill sätta igång med att baka: morotsfrallor, mörkt lingonbröd, grytbröd, majs- och bovetelimpa, kesolimpa och pumpabröd... Grissini, fröknäcke, quinoaknäcke, skorpor och baugetter.

Jag är inte ensam om att älska bröd och med tanke på att vitt mjöl inte är nyttigt för någon är den här boken en god investering, både för hälsan och inspirationen. Sofia Antonsson har också gjort boken Lugn mage med god mat på samma tema och den kan du kolla in här.

Bok och bild från förlaget.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...