måndag 15 september 2014

Stolthet och fördom och zombier - Jane Austen och Seth Grahame-Smith

Stolthet och fördom och zombier. Författaren har snott Stolthet och Fördom rakt av och har lagt till några zombier. Vissa skulle säga att detta är att begå helgerån. Andra skulle säga att det är jättekul. Jag befinner mig någonstans mitt emellan. Det är jättekul. I alla fall en stund. Sedan blir det lite långrandigt och jag läser mycket skummande bara för att komma åt godbitarna.

Roligt: Elizabeth och hennes syskon är utbildade i stridskonst i shaolintempel av deras mästare Lin, den sjustjärnige knytnäven. Mrs Bennet tar illa vid sig när Darcy säger att landsbygden inte erbjuder lika mycket studier i stridskonst som i staden. När Lizzie ser Wickham känner hon sig bedövad, som efter en förödande rundspark. De spelar parti i Krypta och kista eller Piska pastorn.

Istället för Lady DeBourghs förhör om guvernanter frågar hon om skolning, där hon föredrar det japanska, men där Lizzie har fått utbildning i det kinesiska. "Har era ninjor lämnat er?" frågar ladyn, varpå Lizzie svarar: "Vi har aldrig haft några ninjor."

När Darcy besöker henne första gången sitter hon och mediterar och när han friar till henne första gången reagerar hon med att kicksparka honom så att han flyger in i öppna spisen så att en del av spiselkransen lossnar.

I övrigt är jobbet redan gjort och mina ögon letar bara efter de nya delarna, de om zombierna. Det är både helgerån och roligt. En stund.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...