måndag 7 juli 2014

Doktor Sömn - Stephen King

Danny Torrence har blivit vuxen och kallas nu för Dan. Borta är den lille pojken som nästan blev dödad av sin far Jack på The Overlook Hotel. Japp. Doktor Sömn är fortsättningen The Shining, eller Varsel, som den hette på svenska. Det är hundra år sedan jag läste den förra och tjugo år sedan jag såg Kubricks filmatisering - båda gjorde att jag sket knäck i spiral, men sorgligt nog är det bara filmatiseringen jag minns. Det är väl Jack Nicholson som rår för det, men jag är knappast ensam om detta.

Precis som Jack har Dan stora alkoholproblem och han är sannerligen ingen sympatisk person. Han stjäl av en socialt utslagen kvinna som bor fattigt tillsammans med en misshandlad tvåårig son, en syn som kommer att förfölja honom under hela livet. När Dan sätter sig på en buss utan att riktigt veta vart han är på väg har han nått sitt eget personliga bottenrekord. När han så hamnar i New Hampshire blir han emottagen av ett par välmenande människor som ställer krav på honom och som ser till att han börjar gå på AA-möten. Dan är skeptisk och vet att hans alkoholdemoner inte är färdiga med att hemsöka honom. Han får dessutom ständiga påhälsningar av icke levande varelser, spökisar som hans yngre jag kallade dem på Overlook Hotel, men han har också fått verktyg av sin gamle lärare Richard Hallroan så att han kan låsa in demoner i sitt huvud för att tillfälligt oskadliggöra dem. Det ska visa sig vara praktiskt på mer än ett sätt.

Samtidigt som Dan nyktrar till och vägleds enligt tolvstegsprogrammet av Casey K träffar han också läkaren John Daltonoch tågföraren Billy. Sina förmågor, eller skimret, har Danny kvar och trevar sig försiktigt fram till ett sätt att använda dem. Han kan hjälpa andra, både genom att se när de behöver uppsöka läkare och genom att kunna hjälpa döende personer till andra sidan, därav namnet doktor Sömn. Hans arbete på Hospiset går i mångt och mycket ut på detta, vilket alla runt omkring honom förstår och tycks acceptera, och till sin hjälp har han en osjälvständig katt, Azreel, till hjälp.

Ungefär samtidigt som Dan nyktrar till föds en liten flicka några mil bort, Abra. Redan i tvåmånadersåldern tar hon kontakt med Dan, som inte förstår varför han skriver hennes namn i sin AA-bok. Medan hon växer upp tar hon kontakt med Dan genom Tony, det alternativa jag som hjälpte honom själv på Overlook Hotel när han var hotad av sin far.

Om alkoholismen är det inre hotet så är Den Sanna Knuten, ett fanatiskt kringresande folk som inte längre är människor, det yttre hotet. De livnär sig på skimret från barn som Abra. Dan klarade sig från dessa utsugare när han var liten, men Abras skimmer är så mycket starkare och nu svävar hon i stor fara. De är både skrämmande och underhållande, de här karaktärerna. De ser ut som pensionärer och åker omkring i stora Winnebagos. Barn försvinner, men ingen misstänker semestrande människor som har alla papper som stämmer. "Det finns inga sammanträffanden" upprepar Dan gång på gång i boken. Att han träffar Abra, att han hamnar i New Hampshire, att han måste bli hennes handledare och - att jakten leder honom tillbaka till Overlook Hotel.

Det är spännande! Inte så att jag skiter knäck i spiral, men i alla fall så pass att jag är glad över att maken inte jobbar natt. Ondskan beskrivs på ett sätt som gör att obehaget kommer krypande, först långsamt och sedan så att det hugger till helt oväntat. Ändå är det lika spännande att följa Dans kamp mot alkoholbegäret. Detta är samtidigt en roman som ger inblick i AA-rörelsen, tolvstegsprogrammet och vad en alkoholist lever med. Jag vet inte vad jag tycker är bäst. Kanske båda?

Doktor Sömn är oväntat läsvärd och flirtar med andra böcker, både av King själv och av andra (50 nyanser och Twilight").

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...