söndag 1 september 2013

Divergent - Veronica Roth


Beatrice, eller Triss som hon föredrar att kallas lite senare i boken, är sexton år och har en stor dag framför sig. När ungdomar fyller 16 ska de göra ett livsavgörande val, nämligen vilken falang de ska tillhöra resten av sina levnadsdagar. De kan välja mellan De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla eller De lärda. De flesta genomgår tester och uppvisar att de är lämpliga att stanna kvar där de är födda. De som ändå väljer en annan falang får finna sig i att leva åtskild från sin familj för alltid.

Valet är inte enkelt för Triss. Hon uppvisar färdigheter för att passa in i flera falanger, vilket är ovanligt. Personen som utför testerna hinner viska åt henne att hon är divergent, vilket ingen - någonsin - får veta. Triss förstår inte varför, men håller hemligheten för sig själv och ser till att ingen har anledning att bli misstänksam.

Triss väljer att tillhöra De tappra, trots att hennes mamma och pappa är rotade i De osjälviska. Väl där väntar trettio dagars hårda tester och Triss måste lära sig att tänka nytt, tala nytt och lägga bort sina osjälviska sidor. En av de första att ta emot henne, men långt ifrån med öppna armar, är instruktören Four. Han kan i ena stunden vara hänsynslös för att i nästa vara varm och omtänksam. Triss blir inte klok på den två år äldre instruktören och vet inte hur hon ska reagera i hans närhet, eller om hon ens kan lita på honom. Hon vet fortfarande inte vad det innebär att vara divergent men vill så förtvivlat gärna kunna fråga någon.

Under de hårda träningsdagarna kommer personernas värsta sidor fram och Triss förstår snart att vissa personer är redo att gå precis hur långt som helst för att komma högt upp i rankningslistorna. Samtidigt viskas det om att de olika grupperna i samhället börjar misstro varandra och att fullskaligt krig hotar att bryta ut. Mitt i allt detta står Triss och försöker överleva.

Den här boken kommer att bli hänsynslöst jämförd med Hungerspelen och Triss kommer att bli lika hänsynslöst jämförd med Katniss. Det finns vissa likheter, det tål väl att påpeka. Tänk dystopi, tänk överlevnad på bekostnad av andra människors liv, tänk uppoffring att ta någon annans plats och tänk en trilogi med en kallhjärtad maktgalning som vill undanröja alla hot. Det är spännande från första till sista kapitel och jag bävar inför fortsättningen. Det kan mycket väl vara så att jag måste peppa mig att läsa uppföljaren på engelska om jag inte kan stå ut att vänta på översättningen av Insurgent. Ny ungdomsklassiker på G, ni hör vad jag säger.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...