söndag 27 januari 2013

Konsten att vara kvinna - Caitlin Moran


Vi läste den här i bokklubben och jag hade verkligen sett fram emot  att läsa den. Jag lämnades till viss del oberörd av Konsten att vara kvinna, vilket kan bero på att innehållet är väldigt brittiskt. Namn, tv-personligheter, arbetarklass, sexuell revolution... Jag, så svensk och mellanmjölkig som jag är, har redan läst det här. Har följt diskussionen i DN. Har reflekterat över det i all min svenskhet, bl.a. i Bitterfittan av Maria Sveland. 
Samtidigt är det möcket, möcket roligt. Tricket är nog att inte läsa hela boken i ett svep. Läs ett kapitel. Begrunda. Le igenkännande åt beskrivningen gällande frihetskänslan när man tar av sig en BH som inte riktigt sitter som den ska. Den känslan är att jämföra med att ta av sig pjäxor efter en dag i skidbacken. Skratta åt underklassmarkeringen att trivas bättre med att bära på en pimpad tygkasse än att kränga på sig en dyr handväska. 
Klart läsvärd, men behöver en grupp roliga och intressanta människor att dryftas med.




Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...