söndag 8 juli 2012

TÄNK PÅ ETT T4L - John Verdon


Tänk dig att du får ett handskrivet brev adresserat till dig. Brevet uppmanar dig att tänka på ett tal. Tänk dig sedan att det följer med ytterligare ett litet kuvert i brevet och i kuvertet ligger en lapp med talet du precis har tänkt på. Detta händer självhjälpsgurun Mark Mellery och han kontaktar därför sin universitetskamrat Dave Guerny, en förtidspensionerad utredare med seriemördare som specialitet.

Brevet är författat på vers och verkar till en början vara ett lekfullt skämt. När tre olika brev har kommit börjar mottagaren förstå att det ligger ett förtäckt hot bakom och det antyds också att tiden är utmätt.

Det här är en småspännande deckare, som gjord att läsas under sommaren. Boken är kanske ingenting extraordinärt som mordhistoria, men beskrivningarna av Guerny är inte de urvattnade schablonerna man är van vid, utan här får utredaren vara en reflekterande och självkritisk människa med både brister och fel.

Den här boken kommer dock att bli ihågkommen mest för att jag skrattade så gott innan jag började läsa den. Bibliotekarien ringde och sade att jag hade en bok att hämta. "Tänk på ett tal" fortsatte hon och jag tänkte på ett tal. När bibliotekarien inte sa någonting på en lång stund förstod jag att Tänk på ett tal var själva titeln på boken.






Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...