tisdag 30 augusti 2011

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan i dag - Sara Ohlsson

Olivia är ihop med John som är fyra år äldre. När hon var fjorton och han sjutton var det inga problem, men nu när han är tjugoett och hon sjutton vill han göra slut. Olivia tappar fotfästet helt och i sin förtvivlan börjar hon älta och smida planer med bästa kompisen Emma om hur hon ska kunna bli ihop med John igen.

Olivia, som hela tiden berättar sin historia i jag-form, utgjuter sina känslor och sin enorma saknad efter pojkvännen och börjar söka sig till andra famnar och till andra händer som också är varma mot hennes kropp. Till slut undrar hon om det är John hon saknar, eller om det är beröringen hon vill åt.

Olivia går helt vilse i sitt känsloliv och gör sådant hon vill för stunden, då ofta påverkad av alkohol. Problemet är när hon vaknar nästa morgon och tänker att hon är äcklig. Andra pratar om henne och tycker att hon är slampig och horig och därför tycker Olivia samma sak.

Det sköna med den här boken är humorn som hela tiden glimmar till, inte minst från den osvikliga vännen Tor. Han är som en klippa mitt i stormen som lugnar och stöttar. Han finns kvar, även efter den kvällen när Olivia gör bort sig totalt. Det sköna är också att Olivia får hitta sig själv, men på sitt eget vis och inte helt och hållet uttalat. Mången, mången elev kommer att välja den här boken, bland annat tack vare titeln.

Utgiven av Gilla böcker.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...