fredag 11 augusti 2017

Den lilla bokhandeln runt hörnet - Jenny Colgan

Jag har tydligen hamnat i ett stim, för allt jag läser om just nu handlar om människor som bryter upp från sina trista liv för att starta mobila bokhandlar. Okej, det här är bara andra boken den här sommaren, men ändå. Jag tar det som ett tecken. Det kanske är dags att lämna lärarjobbet och öppna något eget?

Här handlar det i alla fall om den blyga bibliotekarien Nina som tillsammans med resten av sina kollegor blir varslade när deras filial ska läggas ner. Det är samma visa runt om i landet, för i en hypermodern värld är det många kostnadseffektiva som inte ser meningen med en sådan uråldrig kostnadsmaskin som ett bibliotek. Nina har möjlighet att söka sitt eget jobb, men förstår att hon inte kommer att ha någon chans, eftersom konkurrensen är hård och de nya arbetsuppgifterna inte passar henne.

Ninas nya livssituation tvingar henne att fatta beslut som aldrig skulle ha varit aktuella i normala fall, men nu är ingenting normalt längre. Innan hon vet ordet av så har hon flyttat till Skottland, har köpt en gammal lastbil och utrustar den till en mobil bokhandel. Hon är expert på att para ihop rätt läsare med rätt bok och snart börjar folk flockas kring hennes bil. Vännerna som bor kvar i Birmingham ifrågasätter hennes beslut, men hennes nya vänner i den lilla småstaden jublar över hennes närvaro. Nåja, inte alla. Den buttre bonden Lennox låter det inte dra i smilbanden i första taget, men inte ens han är immun mot Ninas försök att rota sig i den stenrika myllan.

Det är romantiskt och härligt, riktigt roligt bitvis och självklart fullspäckat med litterära referenser. Den lilla bokhandeln runt hörnet är garanterad måbraläsning och om ni inte har stött på Jenny Colgan tidigare och upptäcker att ni gillar det här så kan ni samtidigt finna tröst i att hon är väldigt produktiv.

Bild lånad av förlaget.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...