fredag 10 januari 2014

Sunset Park - Paul Auster, eller Paulster som jag kommit att kalla honom

Miles Heller lämnar New York efter det att hans styvbror Bobby dött. Tyngd av skuld och skam efter olyckan (?) orkar han inte med att bo tillsammans med sin far och hans hustru Willa, tillika Bobbys mor.

Han lever ett kringflackande liv och lämnar allt vad konst och litteratur heter, trots att detta har inramat hela hans liv och varit en tydligt utstakad väg för honom sedan barnsben. Istället tar han arbete som snabbmatskock eller, som fallet är när romanen tar sin början, med att städa ut bostäder efter vräkta familjer.

Olika omständigheter gör dock att han återvänder till New York, men han håller fortfarande ett visst avstånd till sina föräldrar och till sin styvmor. Han flyttar in i ett hus beläget i Sunset Park, i en byggnad som blivit utdömd och som en trio med konstnärliga ambitioner har ockuperat. Vräkningshotet hänger hela tiden över dem, men i detta sällskap, med barndomsvännen Bing, med illustratören Ellen samt doktoranden Alice, händer någonting med Miles och han kan långsamt börja nysta upp det som hänt tidigare i livet.

I det läsprojekt som svensklärarna på min skola genomför föll den här boken på min lott. Paul Auster. Eller Paulster som han blev i mitt huvud. Vad ska man säga? Vad ska JAG säga? Boken är inte tjock, men den är tät. Den är inte svår, men läsningen går långsamt. Den innehåller dialog, men inga replikmarkörer. Den är som ett isberg där nittio procent ligger under ytan och jag måste djupdyka för att se vad som döljer sig där under.

Sunset Park är ett USA i miniatyr, men längre än så orkade jag inte analysera berättelsen. Det är dock talande att huset beskrivs som hämtat ur Lilla huset på prärien nedsläppt i ett slumområde och det är således långt ifrån den uppväxt Miles har haft i West Village på Manhattan.

En recensent menar att boken är roligare att analysera än att läsa och jag är till viss del böjd att hålla med. Det finns mycket att ösa ur här. I läsprojektet ingår bl.a. att ge förslag på hur man kan arbeta med den här boken. Vad sägs om tematiska studier?

- Sexualitet: de olika personernas inställning till sexualiteten, den egna kroppen och till partnern. Ge exempel, utred och diskutera. Hur utvecklas personernas inställning till sexualiteten under romanens gång?

- Konsten och den liknande konstnären: Miles är lovande inom litteraturstudier, son till en framgångsrik bokförläggare, son till en framgångsrik filmstjärna, styvson till en litteraturprofessor. Miles umgås med Bing som är musiker med specialintresse för jazz som alla andra överger; med Ellen som är illustratör; med Alice som är doktorand med specialintresse för ett USA färgat av krig och recession.

- Döden. Döden, döden, döden och hur döden påverkar karaktärernas liv i kortare eller längre perspektiv.

- Klass och ekonomi - ett USA i förändring.

- Hem och hemlöshet.

Vad man än föresätter sig att utgå ifrån när man läser den här boken kan man i alla fall vara säker på att det inte är dussinlitteratur man tagit i sin hand. Jag som läsare förstår att det här kan anses vara svårt och bra, i ordens mest positiva bemärkelse, men samtidigt går jag omkring med en gnagande känsla av att jag har missat någonting. Att det där isberget kanske var ännu större, trots att jag försökte dyka så djupt. Snyggt är det, men inte enkelt.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...