torsdag 24 maj 2012

Bockarna Bruse på badhuset

Piratförlaget har fått barn, ett litet förlag som heter Lilla Piratförlaget och det här är en av böckerna som nyligen har kommit ut, Bockarna Bruse på badhuset.

Min fyraåring skriker av skratt när vi läser den och vi läser den varje kväll. Sjuåringen kan inte låta bli att komma tassande för att få vara lite liten och lyssna han också. Han skrattar lika gott när minsta bocken tittar på de större och säger "Please" när han hellre vill gå till badhuset än till vallen och äta gräs. Väl där möter de en hare som menar att de bara måste åka vattenrutschkanan, eftersom den är superduper.

Trollet då? Jo då. Trollet kommer också och placerar sig lägligt under trappen upp till rutschkanan och alla andra djur flyr av rädsla, men bockarna - som minsann har betalat dyra pengar, duschat och tagit på badbyxor - bestämmer sig för att göra som de alltid gör. De skickar upp den minsta bocken, som truligt går med på att genomföra planen, och som säger som han alltid gör.

Bilderna är fantastiska och du får vända på boken två gånger för att kunna följa händelseutvecklingen. Pija Lindenbaum har översatt boken från norska och eftersom vi redan älskar Pia här blev den här boken en dunderhit. 

Läs mer om boken här. Bok och bild från förlaget.

2 kommentarer:

Stenbole sa...

Formidabel succe hos barnbarnen 3, 5 och 7 år. Uppskattad även av 11 och 14 åring men det räckte med en gång. Läste för tre veckor sedan och nu igen

M sa...

Så härligt. Jag tycker själv om den eftersom grundformlerna är med.

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...