måndag 6 juli 2009

Hotet - Michael Connelly

I den här kriminalromanen får man följa Harry Bosch under en tolv timmar lång utredning där hans och före detta kollegan och älskarinnan Rachel Wallings vägar korsas. Han utreder ett mord som är iscensatt som en regelrätt avrättning och hon undersöker försvinnandet av radioaktivt cesium.

Polisen och FBI misstänker att stölden av det radioaktiva ämnet är en del av planerade terroristhandlingar mot det amerikanska samhället och en skräckbild över hur ett sådant scenario skulle kunna se ut målas upp. Detta är en roman som direkt anspelar på hur man i Amerika resonerar kring eventuella hot efter den 11 september.

I övrigt är det kortfattat och scen efter scen levereras i högt tempo och bjuder på många oväntade händelser. Jag har sagt det förr: det är som att se en helt okej actionrulle, underhållande för stunden och lättglömt. Bra sommarläsning med andra ord.

Inga kommentarer:

Här händer inte mycket vill jag lova...

Det här med bloggande... Jag fattade inte vad det var, när det begav sig. Jag skyller på amningshjärna (inte för att jag hade någon, för hjä...